2 Απριλίου - Παγκόσμια μέρα παιδικού βιβλίου

Την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου καθιέρωσε η ΙΒΒΥ, Διεθνής Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα, το 1966, την ημέρα των γενεθλίων του μεγάλου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805), με σκοπό να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να προκαλέσει την προσοχή των μεγαλύτερων στο παιδικό βιβλίο.
Η συμβολή του παιδικού βιβλίου στην ωρίμανση και ανάπτυξη του παιδιού και ιδίως στην προσχολική ηλικία είναι πολύ σημαντική.
Ευτυχώς σήμερα η πρώτη επαφή του παιδιού με το βιβλίο είναι από πάρα πολύ νωρίς , συνήθως , από την βρεφική ηλικία με τα πάνινα και τα «πλαστικά βιβλία» που κυκλοφορούν στο εμπόριο.
Απ’ τη στιγμή που το παιδί έχει ικανότητα να κρατά πράγματα, το ενθαρρύνουμε να επιλέξει τα βιβλία που θα καλύψουν και ικανοποιήσουν τις ανάγκες του: για περιέργεια, ανακάλυψη κ.ά
Εμείς οι γονείς διαβάζουμε ένα εικονογραφημένο βιβλίο έχοντας αγκαλιά ως συνήθως το παιδί μας , πράγμα που όπως έχουν δείξει επιστημονικές έρευνες συμβάλλει ποικιλοτρόπως στην μεταγενέστερη γλωσσική ,νοητική και συναισθηματική ανάπτυξή του. Διαβάζοντας νανουρίσματα σ’ ένα μωρό, του προσφέρουμε νοητικά ερεθίσματα και το βοηθάμε να συνδέσει το διάβασμα με συναισθήματα χαράς, ευχαρίστησης και ασφάλειας. Διαβάζοντας σ’ ένα παιδί, από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής του, το βοηθάμε να αναπτύξει την περιέργεια που έχει για τον κόσμο και να κατανοήσει καλύτερα τον εαυτό του και τους άλλους. Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, το να διαβάζει το παιδί το βοηθά:
• να αναπτύξει την ικανότητά του να χρησιμοποιεί τη γλώσσα
• να εξασκεί τη μνήμη και να εμπλουτίζει τη φαντασία του
• να καλλιεργήσει την κριτική σκέψη και τη δημιουργική αναζήτηση
• να οικοδομήσει μια δυνατή σχέση με τους γονείς του
• να εξασφαλίσει μια ισορροπημένη συναισθηματική ανάπτυξη
• να καλλιεργήσει τις ηθικές αξίες του
• να βελτιώσει την ικανότητά του να συγκεντρώνεται
• να μελετά με μεγαλύτερη ευκολία τα μαθήματά του στο σχολείο
• και να αποκτήσει μεγαλύτερη θέληση για μάθηση. Καλό είναι όμως εμείς οι ίδιοι οι γονείς να δίνουμε το σωστό παράδειγμα, διαβάζοντας π.χ. τα σαββατοκύριακα, ας μην περιμένουμε να ασχοληθεί από μόνο του το παιδί με την ανάγνωση αν αρχικά δεν είμαστε εμείς αναγνωστικά πρότυπα.
Το παιδικό βιβλίο ανοίγει πολλούς νέους δρόμους, δημιουργώντας στο παιδί επιπλέον εικόνες από αυτές που προσλαμβάνει στην πραγματική ζωή. Κάντε του λοιπόν ένα δώρο πραγματικής σημασίας και επειδή είμαστε στην περίοδο κρίσης να μην ξεχνάμε και την περίπτωση δανεισμού η ανταλλαγής βιβλίων. Όταν ένα παιδί μαθαίνει να δανείζεται και να επιστρέφει κάτι έχει πολλά οφέλη για την προσωπικότητα του. Κορτέση Άννα